شایع ترین مشکلات مودم شامل عدم اتصال به اینترنت، روشن نشدن مودم، کاهش ناگهانی سرعت مودم، ایجاد صداهای نویز مانند و غیره است. این مشکل برای اکثر افراد به وجود آمده است. در دنیای امروز که اینترنت به عنوان یکی از نیازهای اصلی انسان به حساب می آید، بهتر است رایج ترین مشکلات مودم و وای فای را شناسایی و حل کنیم.


شایع ترین مشکلات مودم چیست؟


این مقاله را با فهرستی از شایع ترین مشکلات مودم شروع می کنیم. ممکن است هنگام کار با اینترنت و دستگاه های مختلف با چالش های خاصی مواجه شویم. این چالش ها احتمالاً بسیاری از فعالیت های روزانه را به طور کامل متوقف می کند. یکی از دلایل مهم مشکلات مودم، خود روتر مودم است.


بسیاری از مردم فکر می کنند خطوط آنها آسیب دیده است یا مشکل به دلیل خدمات ارائه دهنده اینترنت اما با کمی تحقیق و تحلیل متوجه خواهید شد که مشکل از ارائه دهنده خدمات اینترنت نیست. اینجاست که فهرستی از شایع ترین مشکلات مودم به میان می آید. از جمله مشکلات کلی مودم ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:


  • کار نکردن مودم و روشن نشدن آن
  • مشکلات کابل شبکه و کابل برق مودم
  • سوختن و از کار افتادن مودم
  • خرابی چراغ های مودم و نشانگرها
  • سوختن برد و خراب شدن قطعات مودم همچون آنتن

مطلب پیشنهادی ما: تعمیر گرامافون

یک سری روش‌های ویژه وجود دارد که می‌توانید بیشتر خطاهای سیستم را از بین ببرید. این روش ها عبارتند از:


  • خاموش و روشن کردن مودم ها و روترها اولین راه حل موجود است. اگر مودم را خاموش و روشن کنید، می توانید اکثر خطاهای رخ داده را از بین ببرید. همچنین می توانید مودم را جدا کرده و دوباره وصل کنید.
  • فورا با ارائه دهنده خدمات اینترنت خود تماس بگیرید. اکثر شرکت ها یک صفحه اعلان وضعیت دارند که می توانید از آن برای اطلاع از وضعیت سرویس خود استفاده کنید.
  • استفاده از کابل LAN یا اترنت روش دیگر موجود است. کابل شبکه e می تواند با استفاده از پورت های شبکه اینترنت انتقال دهد. در نتیجه قدرت بیشتری دارد. برای اتصال به اینترنت می توانید کابل شبکه را مستقیماً به سیستم و مودم خود وصل کنید.
  • همچنین می‌توانید از دستگاه دیگری به مودم متصل شوید تا مطمئن شوید که دستگاه شما ایمن است.


در ادامه راه حل های دیگر برای شایع ترین مشکلات مودم را بررسی خواهیم کرد.


تغییر کانال وای فای


یکی از شایع ترین مشکلات مودم مربوط به کانال های مودم است. مودم ها می توانند از کانال های مختلفی برای اتصال به اینترنت وای فای استفاده کنند. کانال های وای فای می توانند اینترنت را کند یا قطع کنند. در این صورت، باید بتوانید کمترین ترافیک کانال را پیدا کنید و مودم خود را روی آن تنظیم کنید.


می توانید کانال Wi-Fi را به صورت دستی تغییر دهید. برای این کار باید IP مودم را بدانید و سپس آن را در مرورگر خود وارد کنید. آدرس IP مودم احتمالاً یکی از اعداد 192.168.1.1 - 192.168.0.1 - 192.168.1.254 است.


مودم ها معمولا 16 کانال مختلف دارند و می توانید از آنها استفاده کنید. البته در صورت نیاز می توانید تنظیمات را به حالت اولیه برگردانید. به طور معمول مودم ها مکانیسم های خاصی را برای انتخاب کانال مورد نظر در نظر می گیرند. می توانید با خیال راحت از این تنظیمات نیز استفاده کنید. تغییر کانال Wi-Fi می تواند بر قدرت و شعاع موج تأثیر بگذارد. بنابراین این تنظیمات را با دقت انتخاب کنید.

مطلب پیشنهادی ما: تعمیر ماشین حساب

ریست مودم


راه حل دوم در لیست ما برای حل شایع ترین مشکلات مودم، تنظیم مجدد مودم است. انجام ریست به این معنی است که روتر مودم را به تنظیمات کارخانه برمی گردانید. این کار تمام تنظیمات قابل اجرا را از دست می دهد و مودم شما را در واقع یک مودم جدید می کند. تنظیم مجدد مودم بیشتر هشدارها و خطاهای ممکن را کنترل می کند. همچنین جالب است بدانید که ریست کردن مودم سرعت را تا حدودی افزایش می دهد.

دو راه برای تنظیم مجدد مودم وجود دارد:

  • راه اول استفاده از هارد ریست است. با استفاده از این روش باید دکمه ریست روی مودم را برای چند ثانیه نگه دارید. مودم های قدیمی به گونه ای تنظیم شده اند که برای انجام آن به یک سوزن یا جسم تیز نیاز دارید.
  • برخی مودم های جدیدتر نیز قابلیت بازنشانی نرم افزاری را اضافه می کنند. برای این کار باید با استفاده از آدرس IP آن وارد تنظیمات سیستم شوید و فعالیت های مربوط به تنظیم مجدد مودم را انجام دهید.

ارتقای سیستم عامل مودم


شایع ترین مشکل مودم، می توانید سیستم عامل یا سیستم عامل مودم را ارتقا دهید. هر مودم علاوه بر قسمت سخت افزاری دارای یک قسمت نرم افزاری نیز می باشد. این بخش نرم افزار وظیفه دارد تنظیمات کلیدی را در اختیار شما قرار دهد تا بتوانید آنها را کنترل کنید. اگر مدت زیادی است که مودم خود را به روز نکرده اید، وقت آن رسیده است که به روز رسانی مودم جدید را بررسی کنید. برای انجام این کار، می توانید وب سایت سازنده مودم را بررسی کنید.


اما یک موضوع مهم که باید به آن توجه کنید مربوط به نوع مودم است. برخی از مودم های منسوخ شده دیگر نمی توانند به روز شوند. بنابراین ابتدا مطمئن شوید که آپدیت جدید برای مودم شما ارائه شده است و سپس سیستم عامل مودم را ارتقا دهید.


بررسی چراغ های مودم


چراغ های مودم می توانند در عیب یابی کمک بزرگی باشند. اگر همه چراغ ها همزمان روشن باشند، به این معنی است که مودم مشکل اساسی دارد. احتمالاً در این مورد در مرکز منبع تغذیه مشکلی وجود دارد. همچنین ممکن است مودم سوخته باشد یا آداپتور آن معیوب باشد.



  • اگر چراغ ADSL خاموش است، به این معنی است که اتصال توسط ارائه دهنده خدمات برقرار نشده است. البته ممکنه مودم هم مشکل داشته باشه.
  • اگر چراغ‌های Wi-Fi، اینترنت و LAN روشن نیستند، به این معنی است که اتصال به مرکز مودم برقرار نیست و مشکل باید از دستگاه شما باشد.

تماس با دیجی تعمیر

برای تعمیر مودم خود، با دیجی تعمیر در تماس باشید.

تهران، چهارراه ولیعصر، روبروی بازار رضا، پلاک 1441 طبقه اول واحد سه

۰۲۱-۶۷۹۷۴

۸ صبح الی ۵ عصر آماده ارائه خدمات به مشتریان عزیز می‌باشیم